معلم خوب چه شکلی است؟
به نام خداوند حکیم که اولین معلم اوست
معلم خوب چه شکلی است؟
حدود یک ماه پیش بود که شماره دویست و یکمین مجله سازمان سما وابسته به دانشگاه آزاد،چاپ شهریور1390 در اختیارم قرار گرفت . فرصتی پیش نیامده بود تا آنرا به دقت مطالعه کنم تا اینکه دو سه روز پیش مجالی فراهم شد تا بخش هایی از آن را به صورت عمیق مطالعه کنم.قسمت هایی از مجله به موضوعات و مسایل مر تبط با آموزش و پرورش می پردازد،مجله خوبی است . در صفحه 9 این مجله، مقاله جالب ، قابل استفاده و کوتاهی با عنوان ((معلم خوب چه شکلی است؟)) چاپ شده بود که گفتم حیف است این مطالب را در وبلاگم نیاورم و معلمان ومدیران زیادی از این مقاله پر محتوا بهره نبرند این مقاله از یک منبع خارجی گرفته شده و جناب آقای عباس احمدی گز کوه دبیر زبان مدارس راهنمایی سما قوچان آن را تر جمه کرده است ضمن تشکر از ایشان ،تاکید می نماید که خیلی از معلمان مدیران و سا یر کارکنان آموزشی و حتی اولیاء دانش آموزان بعضا سوال میکنند معلم خوب چه ویژگی هایی دارد؟پاسخ این سوال را از یک محقق و یک جستجو گر تعلیم و تربیت بشنوید:
چندی پیش این سوال برایم مطرح شد سوالم را از چند نفر پرسیدم ،به ویژه می خواستم بدانم اولین پاسخی که به ذهنشان می رسد چیست؟چون این جواب می توانست اعتقادات دیرینه را نسبت به این صفات روشن سازد.
از افراد زیا دی پرسیدم و تقریبا تمام پاسخهای آنها را ضبط کردم .تعدادی از مصاحبه شوندگان معلمان زبان انگلیسی از انگلستان،اسپانیا و فنلاند بودند .مدرسان روش تدریس و تربیت معلم نیز برخی دیگر از پاسخدهندگان را تشکیل میدادند . دانشآموزاناز ملیتهای مختلف از مدارس خصوصی زبان و دانش آموزان دوره راهنمایی مدرسه جامع کمبریج نیز به این سوال پاسخ دادند. وقتی پاسخها را دسته بندی کردم به نکات زیر دست یافتم :
* درسهای معلم باید آنقدر جالب باشد که در کلاس خوابتان نبرد.
* معلم باید عاشق کارش باشد.این عشق درس های او را دلچسبتر میکند .
* معلمهایی که از کارشان ناراحت و متنفر هستند، تاثیر منفی بر دانشآموزان خود میگذارند.اما معلمهای خوب با چهره گشاده وارد کلاس میشوند ، حتی اگر بیرون از کلاس ناراحتی داشته باشند.
* من معلمی را دوست دارم که شخصیت واقعی خودش را داشته باشد وآن را از دانش آموزان مخفی نکند .چون او تنها یک معلم نیست ، بلکه یک عضو جامعه است و این از درسهایش فهمیده میشود .شیفتگی به شخصیت معلم اینجا بازتاب پیدا میکند . معلمان نباید بترسند زندگی ودلبستگیهای خود را(البته به طور منطقی به کلاس بیاورند).
* دانشآموزان –حداقل در ابتدای امر – تمایل دارند که به معلم خود دل ببندند،معلمانی که از نظر خصوصیات شخصیتی با کلاس خود بیشترین وجه اشتراک را دارند ، نتایج بهتری را کسب میکنند.
* من معلمی را دوست دارم که معلوماتی بیشتر از رشته خودش داشته باشد .
* معلم خوب کسی است که سرگرم کننده باشد،.البته در جهت مثبت نه منفی .دانشآموزان از تفریح و سرگرمی لذت میبرند،ولی باید بین سرگرمی یاددهی –یاددهی یادگیری توازن برقرار شود .گاهی اوقات اولی (سرگرمی)دومی (یاددهی-یادگیری) را از بین میبرد .
اگرچه سیرت و شخصیت معلم موضوع بسیار مهمی است ،اما بیشتر پاسخدهندگان بر رابطه بین معلم و شاگرد تاکید دارند .پاسخهای زیر این مطلب را تصدیق میکند:
*وقتی که مشکل داری ودر درسها یت پیشرفت نمیکنی ، مهم است که بتوانی با معلم خود حرف بزنی .معلم باید دوست داشتنی باشد تا بتوان به آسانی با او صحبت کرد.
* معلم خوب کسی است که ارتباط نزدیکی با دانشآموزانش داشته باشد.معلمان موفق آنهایی هستند که بتوانند خواستهها،آرزوها ومشکلات شا گردان را خواستهها ، آرزوها ومشکلات خود بدانند.
* معلم خوب باید سعی کند که دانشآموزان ساکت را به صحبت وادارد و پرحرفها را کنترل کند.
معلمان با سابقه میتوانند در کلاسهایی که زیر نفوذ و سلطه دانشآموزان زرنگ،شوخ،پرسر و صدا وبرونگرا هستند ، با خجالتیها حرف بزنند.زیرا جذب دانشآموزان شلوغ شدن آسان است، اما کوشش بسیار میخواهد تا برای دانشآموزان آرام و درونگرا فرصت صحبت فراهم شود.
یکی از دانشآموزان دوره راهنمایی میگوید (( معلم خوب از افرادی سوال میکند که همیشه دستشان را بالا نمیبرند.)) بنابراین اداره دانشآموزان و کلاسهای پر سر صدا ،یکی از اساسیترین مهارتهای تدریس است.
* او باید بتواند بدون اینکه افراد را برنجاند ، اشتباههای آنها را تصحیح کند. توضیح اشتباه دانشآموزان به آنها یکی از مخاطرهآمیزترین برخوردهای کلاسی است.این کار باید با درایت انجام شود .معلم باید بسنجد که برای دانشاموز خاص چه چیزی مناسب است.
* معلم خوب به جای دادزدن کمک میکند .این معلمان نیستند که بیشتر از بقیه از رفتار ناشایست آزرده خاطر میشوند،بلکه دانشآموزان دیگری که احساس میکنند وقتشان ضایع شده است بیش از همه نا خشنود هستند .
* ((معلم خوب کسی است که اسامی را بداند )) این جمله را از دانشاموزان زیادی شنیدهام .مدیریت کلاس به معنی توانایی کنترل و روح دادن به آن ،یکی از مهارتهای اصلی تدریس بشمار میرود.اگر دانشآموزان باور داشته باشند که معلم از صمیم قلب آنها را دوست داشته دارد و برای صحبت کردن با آنها وقت میگذارد ،در کنترل کلاس با او همکاری بیشتری میکنند.
((سالی براون)) و ((دونالد مکین تایر)) نویسندگان کتاب(( تدریس قابل فهم)) گروهی از معلمان خوب را که توسط شاگردان برگزیده شده بودند ، انتخاب کردند . آنها خواستند بفهمند که چطور این معلمان، کارشان را آنقدر خوب انجام داده اند.نتایج این تحقیقات نشان داد که معلمان خوب بیشتر از اینکه نگران تدریس خودشان باشند، نگران یادگیری شاگردان هستند.
اما معلمان هرگز نمیتوانند بهطور کامل مطمئن شوند که شا گردان درباره آنها چه فکر میکنند.کوچکترین مسایلی که حتی قابل پیش بینی هم نیستند؛میتوانند بر درک دانشآموزان تاثیر بگذارند.
منبع:جرمی،هارمر(2000)چگونه انگلیسی آموزش بدهیم،مالزی
سلام معلم عزیز lچیزی ازجوانرود بیاد نداری مطرح کنی