به نام خداوند علیم

تجلیل از برگزیدگان تحقیق و پژوهش دانش آموزی

آموزش و پرورش منطقه۴ شهر تهران

همیشه دوست دارم یک اتفاق خوب و یک تحول مثبت در سطح مدارس و مناطق آموزشی اتفاق بیفتد.اگر چه ستاد آموزش و پرورش می تواند بسیار خوب زمینه تحول را در سطوح پیش گفته فراهم آورد،اما راستش را بخواهید با شرایط موجودما نبایستی به این سطح ازمدیریت زیاد دل ببندیم.تحول می تواند در سطوح مختلف و در ابعاد گوناگون در حوزه تعلیم و تربیت کشور اتفاق بیفتد ،اما برای کارشناسان سرعت تغییرات ، میزان تاثیر گذاری و تاثیر پذیری و هم چنین اینکه آثار و نتایج این تغییرات در سطح مدرسه و منطقه مشاهده شود بسیار حیاتی است.

در شرایط فعلی بخش اعظمی از انرژی ادارات آموزش و پرورش و مدارس صرف امور جاری(نظیر ثبت نام دانش آموزان،نقل انتقال و سازمان دهی معلمان،بررسی شکایات اولیاء دانش آموزان،تهیه ملزومات و.....)می شود.لذا کمترمشاهده می شود که با توجه به گرفتار هایی موجود، این مناطق و مدارس به ماموریت و وظیفه اصلی خود بپردازند.

وظیفه اصلی مناطق و مدارس چیست؟وظیفه اصلی آن ها تعلیم و تربیت دانش آموزان مطابق اهداف پیش بینی شده است.این دو سازمان آموزشی وظیفه دارند با برنامه ریزی مناسب،پیش بینی و اجرای فعالیت های موثر زمینه اثر بخشی آموزش و پرورش حوزه خویش را فراهم آورند. مدیران هوشمند و متفکر  آموزش و پرورش همواره می اندیشند که کدام کار و فعالیت درست است ، سپس آنرا انتخاب و به درستی انجامش می دهند.

امروزه کار های بسیار متنوعی در سطح مناطق و مدارس انجام می شود،یک سوال اساسی که ما می توانیم از خودمان و حتی از مجریان این فعالیت ها داشته باشیم این است که آیا "این فعالیت هایی که صورت می گیرد  منطقی وسود مندند(اثر بخشند)؟به عبارتی منجر به تحقق اهداف تعلیم و تر بیت می شود؟

 چند سالی است که درمنطقه ۴ آموزش و پرورش به ویژه در حوزه راهنمایی تحصیلی دارد کار های بزرگی صورت می گیرد،کار های درست .اگرچه من از این منطقه در هفته چهارم فروردین ١٣٩٠ بازدید داشتم و از نزدیک در جریان فعالیت های این منطقه قرار گرفتم,و  الان هم قصد ندارم شما را در جریان این بازدید قرار دهم, اماهدف اصلی من از این یاد داشت اشاره ایست به تجلیل از برگزیدگان پژوهش دانش آموزی که در روز چهارشنبه هفته گذشته(٢١/٢) درسالن پیچک  اداره آموزش وپرورش منطقه ۴ با حضور دانش آموزان  برگزیده مدارس راهنمایی و همچنین معلمان و مدیران رابط برگزیده  و برخی از مسولین منطقه و اینجانب برگزار گردید.

چند روز قبل از برگزاری این همایش بود که سر کار خانم میرزا خانی به من زنگ زدند ،و گفتند قرار است چنین همایشی در سطح منطقه برگزار شود ،و در خواست نمودند که بنده در این همایش حاضر شوم.حدود نیم ساعت وقت در اختیارم گذاشتند.از آن استقبال کردم و با جان و دل در این همایش شرکت کردم ،٢٠دقیقه بیشتر صحبت نکردم چون معتقد بودم بیشتر وقت در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.در این جشن  به صورت کوتاهی جناب آقای محمد خانی معاون آموزش متوسطه منطقه ۴ و همچنین آقای لاهوتی مسئول قطب هوا فضای دانش آموزی شهر تهران نیز صحبت کردند.ابتدای همایش هم سر کار خانم میرزا خانی کارشناس مسئول آموزش راهنمایی منطقه و همکارانش ضمن بیان خیر مقدم گزارشی از روند اجرای این طرح ارایه دادند.البته در همین راستا نمی توان به سادگی از کنار همکاری، تلاش و همتی که پژوهش سرای منطقه در اجرای این طرح داشتند به سادگی گذشت. 

آن چه در این بین بسیار زیبا می نمود سه بخش به شرح زیر می باشد:

١-ارایه گزارش پژوهش توسط دانش آموزان منتخب در روی صحنه نمایش

٢-گرفتن لوح تقدیر و هدایا توسط دانش آموزان ،معلمین و رابطین منتخب(در این بخش چهره و بشاش خوشحال دانش آموزان و معلمان و همچنین رابطین دیدنی بود.)  

٣-بازدید از نمایشگاه دست ساخته های  و پژوهش های دانش آموزی  و هم چنین شنیدن گزارش فعالیت ها از زبان دانش آموزان که پس از  اختتامیه همایش در حیات اداره آموزش و پرورش انجام شد. در این بخش به اتفاق  آقای محمد خانی و خانم میزا خانی از همه غرفه های دانش آموزان بازدید کرده و به صحبت های دانش آموزان گوش فرا دادیم. 

 گذر ازاین بخش هم هیجان خاص خودش را داشت،  به این دلیل که بچه ها در این بخش نقش پر رنگی داشتند که یکی از آن ها پر تاب موشک های پلاستیکی به سمت بالا بود این موشک ها که با قدرت آب و هوای فشرده به سمت بالا پرواز می کردند بعضا به ارتفاع بیش از ٢٠٠متر اوج می گرفتند.

به استناد گزارش منطقه که در اختیار بنده قرار گرفت:

١-از تعداد ١١٨ مدرسه راهنمایی ١١٠مدرسه در این طرح شرکت کرده بودند.

٢-تعداد دانش آموزان شرکت کننده در طرح تحیق و پژوهش دانش آموزی بیش از ٣٠٠٠٠نفربود.

٣- از بین پژوهش های ارایه  شده بالغ بر۶۶٠  پژوهش از بین مدارس انتخاب شدند.

۴-پژوهش های منتخب بخش ها  نیز بالغ بر۴٩واحد بود. 

۵-تعداد ٩ پژوهش از بین پژوهش های مزبور توسط منطقه بر گزیده شدند.

 ۶-تعداد دانش آموزان صاحب آثار برتر  نیز ٢٢ نفر می باشند.

 تحقیق ، پرو ژه هاو دست ساخته های دانش آموزان در حوزه های زیر انجام شده بود:

قرآن پژوهی،هوا فضا،رباتیک،ایران شناسی،نجوم،دستاورد های علمیو داستان نویسی

برخی از عناوین پژوهشی عبارت بودند از:

 ١-بررسی تاثیر آلودگی بر یادگیری

٢-اثر فست فود ها بر سلامتی

٣-بررسی کاربرد رنگ در فضای مدرسه بر یادگیری

۴-بررسی شناخت سوخت های گیاهی به عنوان سوخت های جایگزین

مهمترین اهداف منطقه مزبوردر اجرای این فعالیت (طرح زیبا) اینها بودند:

کشف معما های زندگی عادی،جستن رمز و راز های آن ها و یافتن و فهمیدن آن ها ،پرورش نسل پژوهشگر و اعطای مهارت در تفکر منطقی،کاویدن مسا له ها،تحلیل آنها و اندیشیدن به راه حلها.

به نظر شما اگر پشت این حرکت و  فعالیتها ، عزم  راسخ و فعل خواستن باشد

 آیااین اهداف محقق شدنی نیست؟ به امید موفقیت همه کسانیکه برای سر بلندی و تحقق آرمان های آموزش و پرورش گام های هوشمندانه بر می دارند.

                                                        لشکر بلوکی٢۵ اردبیهشت ١٣٩٠