به نام خداوند حکیم و علیم

به نام خداوند حکیم و علیم

 

مدرسه راهنمایی دخترانه شهید بینایی منطقه ١۵ تهران

اگر از من سوال شود که طی سالها بازدید از مدارس راهنمایی تحصیلی کشور ,آیا می توانی الگویی موفق  از یک مدرسه راهنمایی را معرفی و نشان دهی ؟ می گویم البته ,صد ها مدرسه را می توانم به شما معرفی کنم .و اگر شما یک کارشناس ،مدیر ،و...به طور کلی آدم تیز بینی باشی از من سوال می کنی ملاکهای مدارس موفق و پویا چیست.؟ و یا اینکه آیا در بین موفق ها می توان مدارسی یافت که بهترین باشند؟باز هم میگویم بلی.

دیروز(دوشنبه مورخ ١٢/٢/١٣٩٠) به اتفاق آقای فتحی نژاد  کارشناس مسئول واحد بهبود مدیریت آموزشگاهی سری به مدرسه راهنمایی دخترانه بینایی  منطقه ١۵ آموزش و پرورش زدیم.این همان مدرسه ای است که جزو بهترین هاست، چرا ؟ دلیلش را می گویم. این مدرسه که با مدیریت سر کار خانم دهنادی و همکاران پر تلاش و فهیم آن و هم چنین پشتیبانی و حمایت اداره آموزش و پرورش  منطقه اداره می شود ،دارای ١۵ کلاس درس و ۵٣۶ نفر دانش آموز است .راستی این نکته را اضافه کنم که در حین بازدید آقای رضایی کارشناس مسئول آموزش راهنمایی آموزش و پرورش  منطقه ١۵ تهران نیز به جمع ما پیوستند.

 این مهم است که ما به عنوان کارشناس آموزش و پرورش  همواره در جریان پیشرفت های مدارس و مناطق آموزشی قرار بگیریم،مهم نیست از چه طریقی مهم این است که همه پیشرفت ها و جاه طلبی ها و تجربیات مفید و موثر مدارس ،مدارسی نظیر شهید بینایی رصد و سپس به مدارس دیگر تعمیم داده شود.

چند روز پیش سر کار خانم دهنادی به محل دفتر راهنمایی آمدند.چگونه سر از اینجا در آوردند،نمی دانم مهم نیست.گفتند دارند در مدرسه اشان چکار می کنند،زمان و وقت دانش آموزان و معلمان چگونه سپری می شودو چه چیزی  رابرای  رسیدن به موفقیت مدرسه در سر دارد.

مدرسه ،در منطقه ١۵ تهران  (خیابان ١٧ شهریور)که البته منطقه تقریبا محرومی است واقع شده است ،اکثر خانواده دانش آموزا ن از قشر محروم جامعه هستند.

حالا می خواهم به شما بگویم چرا این مدرسه جزو بهترین هاست ،البته ممکن است عده ای برمن خرده بگیرند که راستی شما که نظر اولیاء ، معلمان  و یا صاحبنظران را در خصوص موفقیت  مدرسه نگرفتی و یا اینکه عملکرد مدرسه را در ابعاد دیگر  مورد بررسی قرار ندادی  و چه زود قضاوت نا صوابی میکنی.خوب این هم حرفی است این چیز هایی که من در این جا در این نوشته مطرح میکنم نظر  و برداشتم است.این نظری است بر گرفته از سالها تجربه و در مقام مقایسه با سایر مدارس صورت گرفته است.از بحث اصلی دوباره دور شدم.مدرسه چه دارد؟شاید هم بایستی سوال کنم مدرسه چه ندارد.؟

وقتی وارد مدرسه شدیم حدود ساعت ١٢:٣٠ بود .نقطه آغاز بازدید و بررسی ما ، استقبال گرم مدیر ومعاونین ایشان بود.وقتی دمی در اطاق مدیر آرام گرفتیم چند سوال کلیدی بین ما رد و بدل شد و بعد هم ،در اندک زمانی در جایگاه اجرای مراسم صبحگاهی مشرف بر حیاط مدرسه ایستاده بودیم. دانش آموزان در چند ستون منظم و با لباس های متحدالشکل سرود ملی مدرسه را اجرا کردند,یک صدا بدون کم و کاست. فقط از بچه ها در سه ،چهار کلمه تشکر کردم.زمان چون باد سپری می شد. به سرعت  به سمت کلاسهای فوق برنامه رفتیم.اولین کلاسی که رفتیم آموزش مفاهیم قران بود،سپس کلاس علم و عمل،معرق کاری ،ذهن برتر،تذهیب،هنر تجسمی،آموزش رایانه وداستان و مقاله نویسی،روزنامه دیواری و .......دلم می خواست جای بر نا مه های صبح و بعد از ظهر عوض می شد.

این را اضافه کنم که بر نامه آموزشی این مدرسه در قالب برنامه هفتگی مدارس از ساعت ٧:٣٠شروع ودر ساعت١٢:١۵ خاتمه می یابدو فوق بر نامه آن از ساعت ١٢:۴۵ آغاز و در نهایت ١۴:١۵ خاتمه میابد.

عملکرد این مدرسه در حوزه دانش آموزی،فوق برنامه،ارتباط با او لیا ، کسب رتبه در مسابقات و نتایج امتحانات قابل تامل و تقدیر است.تاکید می نماید همه فعالیت هایی که که در مدارس انجام می شود برای چیست؟ برای این است که دانش آموزان مهارت هایی را کسب کنند که به واسطه بتوانند در آینده گلیمشان را از آب بیرون بکشند.به عبارتی بتوانند ازپس مشکلاتی که با آن روبرو می شوند بر آیند.باور هایشان عمیق تر شود و اعتماد به نفس پیداکنند، بدانند چرا درس می خوانند و هدفشان چیست؟به مرحله تجزیه ، تحلیل و قضاوت برسند ،در حین بازدید با دانش اموزان مختلفی صحبت کردم. و مشاهده کردم که این مدرسه دارد این کار ها را می کند. وقتی با دانش اموزان صحبت یا از آن هاسوال می کردیم این تغییرات را در ایشان می دیدیم.همیشه یکی از آرزوهای من رفتن همه مدارس کشور به این سمت  این گونه مدارس بود ه و هست. مدرسه اگر می خواهد رشد کند و به رسالت خود عمل کند لازم است دانش آموزان در اداره ان نقش مهمی داشته باشند.یعنی ما آنها را قاطی آدم ها حساب کنیم. به آن ها فرصت  تصمیم گیری ،اجرا و حتی اشتباه بدهیم . مدرسه ای که(ان هم مدرسه راهنمایی، نه هنرستان فنی حرفه ای و یا کار دانش) به دانش آموزان،سه سال مهارت های فوق را به صورت نظری و عملی آموزش می دهد آیا به وظایفش عمل نکرده است البته که خوب عمل کرده است.

نقش دانش آموزان در فرایند آموزش و یاد گیری و همچنین کار گروهی فوق العاده بود ،دانش آموزان هر پایه در هرطبقه از مدرسه اتاق آموزش دارند.شبیه مرکز تربیت معلم و یا دانشگاه.  خودشان با همکاری معلمشان و در گروهای مختلف  ،هدایت و کنترل  آموزشی سایر دانش آموزان  را به عهده دارند ودر این کارنقش فعالی دا رند.مدیر مدرسه به خاطر ارتباط خوبی که با اولیاء برقرار کرده توانسته هم منابع خوبی جذب کندوهم اینکه اولیاء را نسبت به تحصیل فرزندشان حساس کند،به طوریکه بیش از 90 درصد آن ها ارتباط  موثری با مدرسه دارند.عملکرد مدرسه در زمینه کسب قبولی و همچنین میانگین نمرات هم قابل رقابت با مدارسی نظیر مدارس غیر دولتی و حتی نمونه دولتی است.باز هم تاکید میکنم این مدرسه در منطقه 15 واقع شده و سطح سواد اکثر اولیاء هم کمتر از دیپلم است.

به خاطر ضیق وقت نتوانستیم اطلاعات مربوط به همه امور مدرسه را از جمله برنامه سالانه ،ساز و کار کنترلی،صحبت با همه معلمان ،صحبت با اولیآ ء،و...را بدست آوریم اما می شود قاطعانه گفت که تفکر هوشمندانه ای بر اداره مدرسه حاکم است. لازم است مدرسه به صورت فعالانه تر  و از طریق سایت یا وبلاگ خودش ،خودش را بیشتر به ایرانیان و حتی جها ن معرفی کند.

                    

                               13 اردبیهشت 1390 --غلامرضا لشکربلوکی