باسمه تعالی

 

 

  مدیران مدارس نیمه پر لیوان را هم ببینند

 

تردیدی نیست هم اکنون مدارس کشور با مشکلات عدیده ای مواجه هستند استاندارد نبودن فضا های آموزشی ،کمبود منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزاتی و چندین مشکل دیگر که در نهایت باعث می شود بخش قابل توجهی از توان و انرزی مدیران صرف کاهش این معضلات و مشکلات شود. از میان مشکلات ذکر شده، کمبود نیروی انسانی بیشتر خودش را نشان می دهد.

بعضا غالب مدیران چنان غرق در این مسایل می شوند که یادشان می رود در کنار این مسایل ظرفیت های بالقوه زیادی هم در مدرسه وجود دارد که بایستی شناسایی وبه کار گرفت. آیا وجود دهها دانش اموز در مدرسه یک ظرفیت نیست؟آیا وجود چندین نفر معلم توانمند در مدرسه یک ظرفیت نیست ؟آیا فضای آموزشی مو جود یک ظرفیت نیست ؟ وجود برخی اولیای توانمند و متخصص در برخی امور و مشاغل یک ظرفیت نیست؟ اگر به دور و برمان نگاه کنیم شاید نهادی مانند شهر داری ، فر مانداری ویا سایر نهادهای حمایتی باشد،اگر باشند آن ها یک ظر فیت نیستند؟ سوال این جاست که آیا ما نبایستی بخشی از توجه خودمان را معطوف به ظرفیتها و امکانات مو جود بکنیم،؟ به عبارتی نیمه پر لیوان را هم ببینیم .

در بر نامه ریزی بایستی ضمن توجه به ضعف ها  و تهدید ها توجه به نقاط قوت و فرصت ها هم بشود.بایستی همواره این سوال را از خودمان داشته باشیم که چگونه می توان از ظرفیت های موجود حد اکثراستفاده را کرد ؟ وقتی با مشکلات و مو ضوعاتی تحت  عنوان  نظافت ،بهداشت، رعایت نظم و انضباط ، افت تحصیلی و...  درمدرسه  مواجه ایم بایستی بیشتر فکر کنیم که چگونه می توانیم به کمک دانش آموزان و یا تشکل های دانش آموزی نظیرشورای دانش آموزی بر این مشکلات فایق آییم؟

برای مقابله با افت تحصیلی دانش آموزان چه کسی بهتر از شورای معلمان می تواند به کمک مدیر بیاید تا این مشکل به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد.مشروط به این که واقعا به نقش شورای معلمان ایمان داشته و جهت مدیریت مطلوب این شورا و همچنین کیفیت بخشی جلسات آن بر نامه و دستور کار هدفمند و از پیش تعیین شده داشته باشیم.

من وقتی به اقدام آقای شعرانی، آن سر باز معلم بافکر مدرسه کالوی دیر روستای جمال آباد استان بوشهر فکر  می کنم که چگونه مدرسه کوچک خود را در جهان با راه اندازی یک وبلاگ معروف و مشهور کرد ودر نتیجه به واسطه اقدام ایشان این روستا دگرگون شد ایشان را تحسین میکنم.مدرسه ایشان دارای فقط یک کلاس کوچک وچهار دانش آموزبود. ایشان می توانست خود رااز پیش، مغلوب مشکلات و محرومیت های فراوان و تاریخی  موجود روستا  و نبود امکانات آموزشی کند .اما ایشان با خلاقیت های خود نه تنها مغلوب نشد بلکه از هیچ ،امکانات و قابلیت های زیادی را متوجه روستا نمود.این کار ایشان به شدت مورد توجه تعداد زیادی از مسولین ارشد کشور و خبر گزاری های جهان از جمله سی ان ان قرار گرفت. خواستن توانستن است.

 

 

حضرت علی (ع) می فر ماید:

                                      " پیروزی با حسابگری است و حسابگری با کوشش و فکر"

 

                                                                                      لشکربلوکی 13بهمن1388