مدرسه مطلوب چه شکلی است؟(3)

7- در دستور کار قرار گرفتن آموزش همه جانبه

از شاخصه های دیگر مدارس مطلوب آموزش دانش اموزان در زمینه های مختلف و همچنین همه جانبه نگری در فرایند یاد دهی یادگیری دانش آموزان است.معلمان این مدارس هنگام طراحی آموزشی و ایجاد زمینه آموزش دانش آموزان از خود سوال میکنند دیدن تفاوت های فردی چه جایگاهی در فرایند آموزش آن ها دارد؟و اصولا  در برنامه او چگونه و با چه راهبردهای آموزشی به اصل تفا وت های فردی توجه می شود.تردیدی نیست که آن دسته از شیوه های آموزش موفق است که بر اساس تدریس چند مدلی
یا مبتنی بر هوش های چند گانه استوار باشد.هووارد گاردنر(1987)خاطر نشان می سازد:

"شناسایی و پرورش تمام هوش های بشری و کلیه ترکیبات آن ,از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما انسان ها همگی با یکدیگر تفاوت داریم .به این علت که همگی از ترکیب های هوشی متفاوتی برخورداریم.به اعتقاد من تشخیص این امر ,موجب می شودتا با مشکلات زندگی ,برخورد مناسب تری داشته باشیم."  

بر اساس همین دیدگاه در فرایند تدریس دروس و آموزش های کلاسی توسط معلمان تکنیک ها وابزار های آموزشی متنوعی بکار گرفته می شود .به عنوان مثال:

الف- برای تقویت هوش زبانی دانش آموزان آموزش ها و فعالیت های متنوعی نظیر: ارایه کنفرانس توسط دانش اموزان,بحث های گروهی,یادداشت بر داری,بازی با کلمات,خواندن فردی,خواندن
گروهی,داستان سرایی,ضبط لغات ادا شده و... توسط معلمان پیش بینی و اجرا می گردد.

ب-برای تقویت هوش منطقی –ریاضی دانش آموزان, فعالیت ها 
اموزش هایی نظیر :نوشتن مسایل ریاضی روی تخته,پرسش های سقراط گونه,طبقه بندی و رده بندی ,بازی ها و معماهای منطقی,تفکر علمی ,اجام محاسبات ریاضی و...پیش بینی می شود.

ج-برای تقویت هوش های: مکانی ,هوش حرکتی جسمی ,هوش موسیقیایی,هوش میان فردی,هوش درون فردی وهوش
طبیعت گرا نیز فعالیت ها و برنامه مختلفی توسط معلمان پیش بینی و اجرا می شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب هوش های چند گانه در کلاس های درس تالیف توماس آرمسترانگ مراجعه کنید)

طبیعی است وقتی در آموزش و تربیت دانش آموزان آموزشهای متنوعی پیش بینی و اجرا می شود این یعنی دیدن تفاوت های فردی درفرایند اموزش و تدریس که یکی از نتایج مثبت ان تربیت دانش اموزان چند بعدی است.

 

8-مشارکت موثر و پر رنگ دانش اموزان در اداره مدرسه

اگر مدرسه که یک پایگاه و نهاد موثر برای آموزش و تربیت دانش آموزان شناخته می شود نتواند نقش خود را برای تربیت دانش اموزمسئولیت پذیرو دارای اعتماد به نفس و تصمیم گیرنده ایفا کند پس چه کسی ویا چه سازمانی بایستی در این زمینه نقش پر رنگی داشته باشد؟ واین
در حالیست که اکثر خانواده های دانش آموزان غافل از تربیت موثر فرزندشان هستند.بار دیگر تاکید می کنم خیلی از خانواده ها اگر هم بخواهند نمی توانند خیلی هوشمندانه وبا اشراف امر تحصیل فرزندشان را بنا به دلایل مختلف(کم سوادی,فقر فرهنگی واقتصادی و....) پیگیری نمایند ,لذا وظیفه مدرسه در این خصوص سنگین ترمی شود.مدارس مطلوب برای رشد دانش اموزان انجام برخی امور مدرسه  را با نظارت مدیر یامعاونین و یا یک از معلمان علاقمند به آنان می سپارند.اموری نظیر:نظم و انضباط,کنترل بهداشت محیط زیست مدرسه و کلاس ها, برگزاری مسابقات ورزشی,بازی ها و سر گرمی ها,تهیه روزنامه دیواری و...این را اصافه کنم مدارس مطلوب از ظرفیت شورای دانش آموزی برای تصمیم سازی و اداره بهتر مدرسه به نحو احسن استفاده می کند.(ادامه دارد)  

                                          لشکربلوکی 27 دی ماه 1390