به نام خداوند لطیف و خبیر

 

مدرسه مطلوب چه شکلی است(5)

تا کنون در بخش های قبلی به یازده ویژگی مدارس مطلوب اشاره
شد.اینک به دو ویژگی دیگر این دسته از مدارس اشاره خواهم کرد
:

12-آموزش نیروی انسانی مدرسه  

اصولا آموزش مستمر و اثر بخش نیروی انسانی ،مدارس را به سمت مدارس مطلوب سوق می دهد و از طرف دیگر آموزش نیروی انسانی یکی از راهبرد
های کلیدی ارتقا ی کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان در مدارس محسوب می شود. البته غالب مدیران مدارس به خاطر نبود یا کمبود بودجه از این امر گریزان هستند و کمتر سراغ آموزش ضمن خدمت کارکنان مدرسه می روند واین یک ضعف قابل توجه محسوب می شود.فرض کنید مدرسه ای هیچ بودجه ای برای آموزش کارکنان مدرسه ندارد آیا این بهانه ای می شود که مدیر برای کارکنان مدرسه بر نامه ای در این خصوص پیش بینی نکند در این راستا بعضا ظرفیت ها و منابع موجود  مدرسه مورد غفلت قرار می گیرد ،در شرایط فعلی که اکثر مدارس دولتی با کمبود شدید بود جه و سرانه دانش اموزی مواجه هستندلازم است مدیران ومعلمان مدرسه لختی روی ظرفیت ها ی موجود مدرسه تمر کز نمایند.البته من منکر این نیستم که یکی از وظایف کلیدی دولت (مطابق اصل سی قانون اساسی) ایجاد زمینه مناسب تحصیل،تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه است با این وجود بایستی تامل کرد که منابع محدود هستند. با توجه به اینکه قبلا اشاره کردیم که مدرسه یک سازمان یاد دهنده و یاد گیرنده است به چند راهکار جهت ارایه آموزش به کارکنان مدرسه اشاره خواهم کرد:

الف:آموزش کارکنان مدرسه توسط مدیر؛

 گاهی اوقات یک ربع صحبت و سخنان موثر وعلمی مدیر برای معلمان در زمینه مدیریت کلاس درس؛ویژگی های دانش آموزان ؛نحوه رفتار با دانش اموزان و....می تواند به اندازه 10 ساعت آموزش ضمن خدمت؛ موثر و کار آمد باشد مشروط به آنکه مدیر با مطالعه قبلی این کار را انجام دهد.

ب-آموزش معلمان توسط  خود معلمان

آموزش معلمان توسط خود معلمان یکی از انواع آموزش های کار امد است .این نوع آموزش می تواند به چند روش صورت پذیرد:آموزش معلمان توسط یکی از معلمان علاقمند ،مسلط و با مدارک تحصیلی بالاتر و یا هر یک از معلمان به صورت داوطلبانه . حتی بر نامه ریزی می تواند بگونه ای صورت پذیرد که همه معلمان به صورت دوره ای آموزش سایر همکاران را به عهده گرفته و در خصوص یکی یا چند موضوع  با مطالعه آمادگی قبلی مبادرت به آموزش همکاران بپر دازند.مطالبی که مورد بحث قرار می گیرید می تواند در زمینه :روش های فعال تدریس,مدیریت کلاس درس,ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ,نحوه رفتار با دانش آموزان,فعالیت های گروهی,ویژگی های دانش آموزان دوره و.....باشد.

ج-آموزش ضمن خدمت در مجتمع های آموزشی و پرورشی  شهری و روستایی

در مجتمع های آموزشی و پرورشی  شهری و روستایی به خاطر وجود تعداد زیادی از معلمان از سه یا دو دوره زمینه اجرای این بر نامه و هم چنین هم افزایی نیروی انسانی بیشتر فراهم است. مدیران مجتمع هامی توانند از کارکنان توانمند یک مدرسه برای آموزش کارکنان مدرسه دیگر  زیر مجموعه
مجتمع استفاده کنند.فرض کنید یکی از دبیران ریاضی دبیرستان زیر مجموعه مجتمع علاقمند و توانمند است خوب از ایشان  می توان برای اموزش معلم ریاضی راهنمایی و حتی آموزش معلمان ابتدایی در درس ریاضی استفاده نمود.

د-بهره گیری از ظرفیت گروه تکنولوژی و گروههای اموزشی منطقه

مدیران و کارکنان مدرسه اطلاع دارند که یک نهادکارشناسی و همچنین یک گروه علمی که در سطح ادرات و جود دارد گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی است که هسته مرکزی آن غالبا از شاخص ترین معلمان شکل گرفته است .اگر مدرسه قصد دارد با صرف  کمترین هزینه به آموزش کارکنان خود بپر دازد می تواند از مشاوره این نهاد نیز بهره ببرد. در شرایط موجود با توجه به عناوین درسی دوره ها گروه آموزشی متنوعی در سطح مناطق و نواحی آموزشی تشکیل و مبادرت به راهنمایی و هدایت آموزشی معلمان می کنند.گروه درسی ادبیات فارسی ,علوم اجتماعی و....از جمله گروههای درسی است که در ساختار اموزشی مناطق تعریف شده است.

13-اشراف به قوانین و مقررات آموزشی

قدرت و نفوذ مدیر و معاونینش در مدرسه و فرایند مدیریت از چند راه به منصه ظهور و بروز می رسد.یکی از آن ها  رهبری کاریز ما تیک مدیر مدرسه است.(( کاریزما، در اصطلاح به خصوصیت کسی گفته می‌شود که بشخصه و یا به عقیده دیگران، دارای قدرت رهبری فوق‌العاده است. این اصطلاح اغلب در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی به کار برده می‌شود تا زیرمجموعه‌ای از رهبرانی را که با استفاده از نیروی توانایی شخصی خود می‌توانند تأثیراتی عمیق و استثنایی در پیروان خود داشته باشند، توصیف کنند.

رهبری کاریزماتیک یا رهبری مبتنی‌بر جاذبه استثنایی، به‌گونه‌ای رهبری گفته می‌شود که دارای قدرت و توانایی الهام‌بخشی به پیروان باشد و این در حالی است که توانایی‌ها صرفاً از نیروی شخصیت و تعهد فرد سرچشمه گرفته باشد. در این نوع رهبری، رابطه‌ای بدون استفاده از پاداش‌های مالی و اعمال زور برقرار می‌شود.))(1)

دیگری  اعمال: قوانین ,مقررات و اختیارات محول شده به مدیر است.البته پیش شرط های این کار اشراف به قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی است ،تسلط به قوانین و مقررات آموزشی چند حسن را برای مدیر و کارکنان مدرسه دارد:

الف- موجب اعتماد به نفس ایشان می شود،

ب- موجب  می شود عین قوانین و مقررات آموزشی در مدرسه پیاده شود،

ج-مانع از دو باره کاری در انجام برخی امور می شود.لازم به ذکر است برخی  امور مدارس به خاطر عدم اشراف به قوانین و مقررات مجریان درست و انجام نمی شود و لذا با تذکر ناظران و بعضا قانون گذاران آن کار با صرف هزینه و زمان زیاد دوباره انجام می شود.

منظور از قوانین و مقررات آموزشی ،اسناد زیر می باشد:

آیین نامه اجرایی مدارس,آیین نامه امتحانات,آیین نامه انتصاب  و شرایط احتساب مدیرانمدارس ,آیین نامه انضباطی,شیوه نامه مالی مدارس ,اهداف دوره های تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ,ضوابط و درجه بندی مدارس و......

(1)منبع:به نقل از سایت fa.wikipedia.org

 

 

                           لشکربلوکی 19
                                 اسفند1390